Doar în Capitală, în primele 10 luni ale anului au fost acordate 40.243 de amenzi pentru oprire sau staţionare în locuri în care nu este permis acest lucru, scrie Puterea. Pentru oprire neregulamentară se acordă 2-3 puncte amendă, în timp ce staţionarea neregulamentară se “răsplăteşte” cu 5-6 puncte amendă, valoarea unui punct fiind de 60 de lei. Astfel, statul ar putea să încaseze minimum 4.833.160 de lei şi maximum 12.072.900 lei, doar de pe urma bucureştenilor care şi-au parcat neregulamentar vehiculele. În medie, valoarea amenzilor colectate de stat pentru staţionări sau opriri neregulamentare de autovehicule este de aproximativ 9 milioane de lei.
În primele 10 luni ale acestui an, doar aproximativ 1% dintre şoferii amendaţi au contestat amenzile formulate de reprezentanţii Brigăzii de Poliţie Rutieră (BPR) a Municipiului Bucureşti, numărul conducătorilor auto reclamanţi fiind în scădere faţă de anul precedent, când aproximativ 2% dintre persoanele amendate au acţionat în instanţă. În 2009, 20% dintre cei care au dat în judecată Poliţia Rutieră au avut câştig de cauză.
Conducerea Asociaţiei Şoferilor şi a Drepturilor acestora din România (ASDR) va reprezenta în instanţă conducătorii auto care vor să dea în judecată Poliţia Rutieră, considerând că au fost amendaţi contrar legii. “Până în acest moment, zece persoane au apelat la noi pentru a-i reprezenta în instanţă. Suntem la început. Până acum, lumea nu a auzit de noi. Cei care aleg să dea în judecată Poliţia sunt puţini şi din cauza posibilităţilor financiare. Oamenii plătesc 800 de lei pentru a-şi recupera automobilul, achită şi amenda de 1.200 de lei în 24 de ore sau 2.400 de lei. Dacă au un salariu de 1.000-15.000 de lei pe lună, nu-şi permit să mai achite cheltuielile de judecată”, ne-a declarat preşedintele ASDR, Marian Moroşanu.
20% sunt ai lui Chiliman
Sunt şi administraţii locale care profită din plin de pe urma posesorilor automobilelor ridicate. În Capitală, de exemplu, Primăria Sectorului 1 reţine, de la şoferii sancţionaţi, 20% din valoarea taxei de ridicare a autovehiculului. În primele 10 luni ale acestui an, în sectorul 1 au fost ridicate 6.331 de maşini, suma încasată de primăria condusă de Andrei Chiliman fiind de 1.266.200 de lei. La polul opus, se află Primăria sectorului 5, care nu are un serviciu de ridicări auto. “Nu avem un astfel de serviciu, pentru că oamenii nu au locuri de parcare. Primarul Sectorului 5 a ales să nu le mai ia bani oamenilor, cât timp nu le sunt asigurate condiţii”, ne-au precizat reprezentanţii Primăriei Sectorului 5.
Primăria Sectorului 2 are contract cu Supercom SA, firmă ce se autofinanţează prin taxele de ridicare şi depozitare auto. Reprezentanţii Primăriei sectorului 2 susţin că administraţia nu reţine nici un ban de la şoferii ale căror vehicule au fost ridicate.