Marea păcăleală: Produse catalogate drept ecologice, improprii consumului uman sau cu etichete mincinoase

de:
26 mart. 2012
Marea păcăleală: Produse catalogate drept ecologice, improprii consumului uman sau cu etichete mincinoase

În primul trimestru al acestui an, inspectorii ANPC au derulat o serie de controale la comercianţii de produse ecologice. Din totalul celor 356 de firme verificate, la 217 operatori de produse ecologice au fost constatate numeroase deficienţe. În urma controalelor, inspectorii au dispus oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a 52 kg produse alimentare ecologice, improprii consumului uman, şi sistarea temporară de la vânzare, până la remedierea neregulilor constatate, a circa 1,6 tone alimente, în valoare totală de 45.500 lei. De asemenea, reprezentanţii Autorităţii au mai aplicat 225 de sancţiuni, dintre care 117 avertismente şi 108 amenzi contravenţionale în valoare totală de 339.500 lei. ANPC nu a dorit, însă, să furnizeze date privind mărcile de produse sau magazinele sancţionate.

Citeşte şi Târguri tradiţionale, focare de infecţie – conform constatărilor Direcţiei Sanitar Veterinare.

Potrivit ANPC, 11% din cantitatea totală de alimente ecologice erau etichetate necorespunzător. Printre neregulile constatate de inspectorii Autorităţii se numără: comercializarea de produse ecologice/biologice care nu respectau normele pe acest segment, lipsa inscripţionării codului instituţiei care reglementează activitatea operatorului economic pe segmentul produselor ecologice, lipsa indicaţiilor cu privire la locul în care s-a cultivat materia primă agricolă folosită la crearea alimentului, inclusiv a celor cu privire la agricultura UE sau non-UE, neconcordanţe între denumirea sub care se vindea produsul şi compoziţia reală a alimentului, cum este cazul unui gem de cireşe făcut cu vişine, înscrierea neconformă a datei durabilităţii minimale, lipsa înscrierii ingredientelor, lipsa marcării categoriei de greutate la ouăle ecologice, comercializarea produselor ecologice în ambalaje deteriorate, neconcordanţe între preţurile de la raft şi cele de la casele de marcat, vânzarea de produse cu data durabilităţii minimale depăşită precum şi lipsa numelui şi a adresei importatorului sau distribuitorului.

Inspectorii ANPC au mai găsit, la raioanele magazinelor prezente la nivel local, băutură de ovăz bio, „cu ciocolată”, care era făcută, de fapt, cu cacao, suc de lămâie bio, care avea în componenţa sa apă, suc de lămâie, acid citric şi ulei de lămâie, după cum a explicat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.

Acţiunea de control a fost iniţiată de ANPC, în primul trimestru al acestui an, ca urmare a evoluţiei sectorului şi a interesului crescut manifestat de consumatori pentru produsele ecologice.