Cu siguranță v-au apărut prin Newsfeed, pe Facebook, sunt imaginile acelea cu câte o ființă umană alături de o lebădă, un cal (master piece), iepuri, case, pârși – practic, orice de pâine, lemn sau lut și cu mesaje pline de jelanie: „Am făcut- Aceasta, dar nimeni nu apreciază.”
E o combinație de text și imagine evident generată de AI care are un singur scop: să provoace emoție puternică.
Sunt cu duiumul astfel de postări pe Facebook, iar reacțiile pe care le provoacă sunt cu sutele de mii.
La cea mai sumară și repezită privire pe o astfel de pagină de Facebook cum este, spre exemplu, „Tradițional Românesc”, mesajele sunt de-o jeluitoare abordare, cum ar fi:
Am făcut-o cu multă dragoste, dar sunt tristă că nimănui nu-i place (sad face)
Fără măcar un salut, doar pentru că lucrăm la câmp. (emoticon cu lacrimi)
Am făcut-o cu multă dragoste, dar sunt tristă pentru că nimănui nu i-a plăcut. (sad face)
De unde vin, dar mai ales de ce au fost create aceste pagini? Care este scopul lor?
Hotnews a vorbit cu specialiști în domeniul IT, într-o încercare de a înțelege fenomenul (fiindcă este un fenomen) și a de afla cine este în spatele lui.
În primul rând, este un fenomen internațional.
La noi, aceasta ploaie de pagini cu postări generate de Inteligența Artificială și mesaje de tipul „Am făcut asta și nimeni nu apreciază” a luat mare având în ultimele luni.
Alexandru Gurău este de profesie inginer de software și a fondat grupul de Facebook „AI de noi”. Aici, mai mulți voluntari semnalează pagini de Facebook care conțin postări generate de inteligența artificială și care în mod vădit au scopul de a produce emoție.
Din punctul meu de vedere, miza este una emoțională, face apel la emoțiile oamenilor care nu trec foarte mult prin gândirea critică. Ideea e să solicite interacțiune care plasează aceste postări mai sus prin algoritm. Crește și rangul paginii, deodată ai o pagină foarte vizibilă, care poate fi oricând transformată în altceva. Pentru propagandă, de exemplu.
Citește, pe pe Hotnews, despre strategia și miza acestui tipo de comunicare, care folosește un șablon pentru toate materialele publicate, cu imagini în care își sărbătoresc ziua bătrânei singuri, țărani la munca câmpului, cai făcuți din pâini la patiserie și alte asemenea exemple.