Ministerul Transporturilor a solicitat creșterea limitei de viteză pe drumurile expres și autostrăzile din România. Dacă Ministerul Afacerilor Interne va accepta această propunere, atunci românii vor putea circula cu 120 km/h față de 100 km/h cât permite legea acum pe drumurile expres, respectiv 140 km/h față de 130 km/h cât este acum limita maximă pe autostradă.
În acest moment, limitele de viteză sunt următoarele, potrivit articolului 49 din Codul Rutier: 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe Drumurile expres şi Drumurile Naţionale Europene şi 90 km/h pe celelalte categorii de şosele.
Deși acest demers al Ministerului Transporturilor a fost depus de Cătălin Drulă pe când conducea acest minister, în calitatea de de co-inițiator, acesta a depus în această săptămână la Senat un alt proiect de lege. Acesta conține propunerea creșterii limitei de viteză la 120 km/h pe drumruile expres, însă omite creșterea vitezei pe autostrăzi, potrivit Economedia.
În adresa trimisă lui Lucian Bode, ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Drulă a explicat că drumruile expres permit și sunt îndeajuns de sigure pentru mărirea limitei de viteză.
„Viteza de proiectare minimă pentru Drumurile Expres de la şes este de 120 km/h. Elementele geometrice în profil transversal, în plan cât şi în profil longitudinal permit deplasarea vehiculelor în condiţii de siguranţă cu o viteză de circulaţie de minimum 120 km/h. (acostament consolidate de 1,5 metri separarea fizică a sensurilor cu parapet median şi lateral, noduri denivelate, spaţii de servicii)”, a transmis Cătălin Drulă.
Potrivit lui Cătălin Drulă, în alte state europene se circulă pe drumurile expres cu viteze mai mari decât în prezent în România. Spre exemplu, în Austria, Croația, Belgia și Italia se circulă cu maxim 130 km/h, în Bulgaria cu maxim 120 km/h și în Franța și Grecia cu 110 km/h.
Mai mult, diferențierea vitezei între drumurile expres și drumurile naționale este necesară pentru a obține finanțarea nerambursabilă de la Comisia Europeană.
„Un avantaj semnificativ al creşterii vitezei de circulaţie pe drumurile expres şi pe autostrăzi îl reprezintă creşterea ratei de rentabilitate – RIR (condiţia ca un obiectiv să fie finanţat din Fonduri Europene nerambursabile este ca RIR să fie minimum 5 %) calculată în cadrul Analizei Multicriteriale a variantelor de traseu, punând astfel în evidenţă, economiile de timp realizate în comparaţie cu drumurile naţionale. Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm domnul ministru, să dispuneţi demararea tuturor acţiunilor necesare în vederea modificării limitelor de viteză pentru drumurile expres din România de la 100 km/h la 120 km/h. iar pentru autostrăzi de la 130 la 140 km/h”, a mai transmis Cătălin Drulă.
Pentru a se modifica formatul Codului Rutier este nevoie de realizarea unei ordonanțe de urgență de către Guvern, fapt imposibil până la formarea unui executiv cu puteri depline, sau prin proiect de lege.