ÎN BUCUREȘTI

Am descoperit Bucureștiul comunist dintr-o Dacie. “Red Patrol” îi plimbă pe turiștii străini cu Mașina Poporului, de la Micul Paris la Micul Phenian

M-am văzut cu Domnica, o Dacie albastră fabricată în 1989, anul care-a schimbat lumea, în parcarea de la subsolul Intercontinentalului. Aștepta să o scoată stăpânul ei din întuneric. Șerban Cornaciu, omul care le prezintă turiștilor străini Bucureștiul comunist, m-a invitat la o plimbare memorabilă. Cu Domnica, mașina care sfințește călătorul, printre “zeci de blocuri care râd în soare, argintii”. Și pentru că o invitație extraordinară este frumos s-o sharuiești, vă invit să o luăm din loc. Cu Domnica, o adevărată “capsulă a timpului”, una care scârțiie, îți vorbește și te face să simți ce a însemnat comunismul pentru fața orașului nostru.

Pe lângă Domnica, Șerban Cornaciu le mai are în Patrulă pe Letiția, o Dacie roșie, și pe Malvina, o mașină de culoare crem. Ele reprezintă Flota, mândria proiectului Red Patrol.

dacie
Domnica, Masina Poporului, in fața Casei Poporului. Foto Antoaneta Dohotariu.

La bază, în construcția sa, Șerban Cornaciu este un “decrețel”, dar unul iubit de părinți. Iar dacă n-ar fi venit anul 1989, ar fi devenit un alt inginer din România Socialistă. Unul dintre cei 3.748.000 de români care, în anul 1989, aveau posturi în industria socialistă, conform Anuarului de Statistică al R.S.R. A mai fost și lunetist în armată și se bucură enorm că totul s-a terminat în ’89, fără să fie obligat să devina Romanian Sniper. Poate o să scrie o carte despre acea perioadă aspră, dar „colorată”. Despre cum a votat soldatul Cornaciu pentru prima dată, trezit cu o fanfară dezacordată, ca să pună creionul chimic pe numele unicului candidat. The only one: Niculae Ceaușescu. Despre cum a avut curajul să întrebe de ce este un singur candidat pe buletin și i s-a spus: „Tovarașe soldat Cornaciu, voteaza și pleacă de aici”.

serban, cornaciu, red, patrol
Serban Cornaciu: „Fac parte dintr-o generație foarte competitivă. Decrețeii au scos România din comunism prin ieșirea în stradă în 1989, și tot ei au băgat-o în capitalism”, foto credit Red Patrol.

Decrețeii au scos România din comunism prin ieșirea în stradă în 1989 și tot ei au băgat-o în capitalism”

Șerban Cornaciu: “Fac parte dintr-o generație foarte competitivă. Decrețeii au scos România din comunism prin ieșirea în stradă în 1989, și tot ei au băgat-o în capitalism. După 1989, ei au fost primii români care s-au angajat în companii, fie au fost angajați, fie au devenit antreprenori. Intrasem la facultate în 1987, în niște condiții pe care toți decrețeii le-au trăit, pe atunci se purta sistemul repartițiilor. Eram șapte pe loc la Politehnică și, ca să intru printre primii 25, părinții mei au băgat în mine multe meditații la mate-fizică. Ce am făcut după 1989? Mi-am schimbat orientarea profesională. În 1992 am intrat la ASE și am terminat Facultatea de Marketing. Bucureștiul s-a transformat radical față de anii copilăriei mele, chiar și față de anii negri ai comunismului. Este suprapopulat și pot să spun că pierderea intimității în această supraaglomerare este nesfârșită. Comunizarea de dinainte de ’89 continuă. Nu pot să spun că este voința cuiva, dar acesta este rezultatul”.

Serban Cornaciu in 1983 pe capota Daciei familiei cind tocmai ajunsese la Predeal. Foto arhiva personala Serban Cornaciu.

Când m-am apucat de proiect, Bucureștiul era perceput doar ca o destinație ieftină pentru băutură, în Centrul Vechi”

Ideea proiectului Red Patrol i-a venit lui Șerban Cornaciu în calătoriile sale în fostele țări comuniste din Estul Europei.

Șerban Cornaciu: “A fost cumva și o ambiție când am văzut că la Praga, Varșovia, Berlin, Sofia, Budapesta și Belgrad există această modalitate de a explora orașul cu o mașină istorică fabricată în perioada comunistă. Sârbii au un tur fabulos al Belgradului cu mașini Zastava Yugo, fabricate în timpul lui Tito. Când m-am apucat de proiect, în anul 2017, Bucureștiul era perceput ca o destinație ieftină pentru băutură și distracție în Centrul Vechi. Pentru turism ieftin, în general. Am zis: hai să adaug la acest tablou, care nu este neapărat onorant pentru oraș, această modalitate de a explora Bucureștiul, una care funcționează în alte capitale din Europa de Est”.

„Am zis: hai să adaug la acest tablou, care nu este neapărat onorant pentru oraș, această modalitate de a explora Bucureștiul, una care funcționează în alte capitale din Europa de Est”. Foto Red Patrol.

Red Patrol este un proiect făcut din pasiunea pentru istorie”

Timp de nouă luni, Șerban Cornaciu și asociata sa au lucrat la proiect, „dintre care vreo patru au însemnat documentare, căutarea mașinilor și recondiționarea lor.”

Șerban Cornaciu: “E un proiect făcut din pasiunea pentru istorie, dar și unul care vine din experiența mea în comunicare și marketing. Nu este un proiect din care să câștigăm bani, pur simplu vrem să spunem povestea unui oraș, a unei țări, din perspectiva oamenilor care au trăit în comunism. Daciile sunt și ceea ce numim un digestiv, cei care se urcă în ele sau le conduc se transformă. Astfel, povestea aspră și înfricoșătoare a comunismului românesc este mai ușor de digerat, e o călătorie în care străinii află o istorie a comunismului care nu se află pe Wikipedia, una trăită pe viu de cei care îi ghidează”.

dacii
„E o călătorie în care străinii află o istorie a comunismului care nu se află pe Wikipedia, una trăită pe viu de cei care îi ghidează”. Foto credit Red Patrol.

Trei Dacii cu trei ghizi, vorbitori de limba engleză și germană, le oferă turiștilor turul Bucureștiului comunist. Șerban Cornaciu a avut oaspeți colecționari de mașini care au venit special în București ca să conducă o Dacia, arhitecți, geologi, expați, dar și echipele unor televiziuni străine care au realizat documentare despre Casa Poporului și Centrul Civic cu al său Bulevard al Victoriei Socialismului.

Dacia este mașină pe care trebuie să o asculți. Dacă frânele scârțiie înseamnă că ai frâne, dacă nu scârțiie, poate că nu mai ai”

B365: Ce reacție au străinii când conduc o Dacie în anul 2021?

Șerban Cornaciu: “Cei care se urcă în mașină trăiesc o transformare. Ei primesc ceea ce nu se așteaptă și sunt oaspeți cu așteptări foarte mari, care stau la hoteluri de patru sau de cinci stele. Este o experiență de condus total diferită de ceea ce au avut ei până atunci. Este o mașină analogică, în primul rând, iar toți cei care vin știu doar comenzile digitale. Toate comenzile Daciei sunt vii. Este o mașină pe care trebuie să o asculți, să îi înțelegi fiecare sunet și fiecare semn, e o mașină care presupune cunoașterea acestui limbaj. Dacă frânele scârțiie înseamnă că ai frâne, dacă nu scârțiie, poate nu mai ai. Dacă picură ulei înseamnă că mai este ulei, dacă nu picură s-ar putea să nu mai ai. Totul are o logică. Această logică ține de felul în care au trăit românii cu această mașină care nu a fost una perfectă”.

“Cei care se urcă în mașină trăiesc o transformare. Ei primesc ceea ce nu se așteaptă și sunt oaspeți cu așteptări foarte mari”, foto credit Red Patrol.

Avem un tur al contrastelor, în care prezentăm trei zone diferite din București, un tur care panoramează orașul într-o dinamică de 100 de ani”

Șerban Cornaciu: “Avem turul comunist care le oferă turiștilor posibilitatea de a conduce o Dacia. Le prezentăm orașul panoramic pornind de la Micul Paris către Micul Phenian și apoi ne întoarcem în Micul Paris. Mai avem un tur al contrastelor, în care prezentăm trei zone diferite din București, un tur care panoramează orașul într-o dinamică de 100 de ani. Începe din zona Cotroceni unde s-au instalat, încă din perioada regalității, cei care ulterior au fost numiți burghezi. Descriem toate valurile de migrație care au avut loc acolo, de la cei care au construit Cotroceniul, explicăm ce a însemnat Naționalizarea caselor și popularea cartierului cu milițieni, nomenclaturisti și securiști. Este cartierul în care a locuit Ana Pauker, dar și Zoe Ceaușescu”.

dacii, in micul paris
„Le prezentăm orașul panoramic pornind de la Micul Paris către Micul Phenian și apoi ne întoarcem în Micul Paris”, foto credit Red Patrol.

Mergem cu Daciile și în Ferentari, în Zăbrauți. Uneori putem să oprim, alteori nu”

Șerban Cornaciu: “Ne mutăm apoi în zonele aglomerate în care au apărut primele blocuri sovietice, la Răzoare, și povestim ce a însemnat pentru București proiectul arhitectonic rusesc. Apoi ne plimbam către Ferentari, în Zabrăuți. Uneori putem să oprim, alteori nu. Când se întâmplă tot felul de evenimente, cu mese și grătare, nu oprim, doar mergem mai încet și întrebăm dacă turiștii au voie să facă fotografii. Mai avem și un tur al vechiturilor, eu sunt și colecționar de jucării. Cea mai căutată destinație rămâne Casa Poporului”.

Ghizii Red Patrol le povestesc turiștilor cum era să ai o Dacie și să trăiești zi de zi în Bucureștiul mărețelor realizări. foto credit Red Patrol.

Turiștii află cum era să traiești în Bucureștiul multilateral dezvoltat

Ghizii Red Patrol le povestesc turiștilor cum era să ai o Dacie și să trăiești zi de zi în Bucureștiul mărețelor realizări. Fapte de viața care nu există în niciun pliant de promovare. Despre Uranus, cartierul ras de pe fața pamântului ca să fie pus peste el Casa Poporului. Despre Uranus am scris aici. Despre cozile la carne, despre apartamentele duplex de 170 de metri din fața Casei Poporului, rezervate nomenclaturiștilor.

Foto credit Red Patrol.
Le vorbim turiștilor despre apartamentele panoramice de 170 de mp de pe Bulevardul Victoriei Socialismului”

Șerban Cornaciu: “Le dăm turiștilor informații care nu se află pe internet. De pildă, apartamentele duplex de pe Bulevardul Victoria Socialismului au fost construite după niște standarde care nu erau ale vremii. Mă refer la partea de configurare a spațiilor, a materialelor folosite. Cumva, aici trebuia să fie paradisul comunist. În care, sub arcadele clădirilor, se aflau apartamentele șefilor, situate aproape de cer. Nu putem să spunem aproape de Dumnezeu pentru că nu aveam Dumnezeu. Lor le erau rezervate apartamentele panoramice, cu scară interioară, de 170 de mp. Bine, foarte frumos, dar toată nomenclatura se instalase deja, prin înaintașii ei jefuitori din anii ’50, în Primăverii. Deci, cum ar fi decurs procesul acesta de mutare a nomenclaturii? Ar fi fost unul de bună voie sau unul la comandă? Nu știm asta. Pe de altă parte, in Primăverii, nomeclaturiștii aveau un spațiu privat, de ce ar fi plecat de acolo ca să stea la bloc? De fapt acesta a fost și eșecul comunismului: comunizarea, pierderea intimității, a spațiului privat de viață s-a mutat către topul nomenclaturii. Gândiți-vă că în fiecare seară, Nicolae și Elena Ceuasescu ieșeau la Club Floreasca și jucau cărți cu activiștii de vârf ca să-i poată controla mai eficient”.

revista, cinema, ceausescu
Revista Cinema cu actorii din rolurile principale. 1973. Material didactic pentru turisti.
dacii
“Noi am făcut un lucru pe care nu l-a făcut nimeni pentru acest oraș: am dat posibilitatea ca Bucureștiul să fie explorat cu mașini produse în România”, foto credit Red Patrol.
Turistii primesc si material didactic, foto Antoaneta Dohotariu.
Noi am făcut un lucru pe care nu l-a făcut nimeni pentru acest oraș: am dat posibilitatea ca Bucureștiul să fie explorat cu mașini produse în România”

Șerban Cornaciu: “Noi am făcut un lucru pe care nu l-a făcut nimeni pentru acest oraș. Am dat posibilitatea ca acest oraș să fie explorat cu mașini produse în România. Am făcut cel mai mare tur pentru străini din istoria acestui oraș. 34 de americani cu 11 Dacii, o coloană imensă, cu o mașină de Miliție în față, care nu putea să lipsească, dotată complet cu cătușe și bulane și mănuși. Ne-a oprit și Poliția ca să admire mașinile. Turiștii nu ințelegeau: de ce? Și acesta este un lucru greu de înțeles astăzi. De ce în momentul în care ieși cu o Dacie în oraș, oamenii îți fac cu mâna? De ce te opresc și te salută? Pentru că e mașina care a făcut parte din viață a trei generații. Sunt bunicii, părinții și sunt copiii. Apariția unei astfel de capsule a timpului pe stradă, automat declanșează niște amintiri. Și te bucuri. Îți aduci aminte de călătoriile tale cu bunicul, cu tata, cu iubita, de viața ta, de cum ai fost în armata, cum veneau părinții tăi să te salveze, sa te ia in permisie cu Dacia și Dacia însemna drumul către libertate”.

Oaspeții care vin în București să se plimbe cu Dacia au vibe-uri foarte bune”.

Șerban Cornaciu: “Când intru în rutină cu proiectele mele de marketing, aceste tururi reprezintă o ieșire într-o oază de umanitate, proiectul îmi permite să evadez, să cunosc oameni diferiți, oamenii care vin din Canada, America, Noua Zeelandă, Europa, să le arăt o altă perspectivă asupra Bucureștiului. Mă încarcă poveștile pe care le aflu. Îmi dau un vibe bun, toți oamenii care vin să descopere orașul dintr-o Dacie au vibeuri foarte bune”.

Foto credit Red Patrol.

Dacă doriți să le cunoașteți și voi pe Letiția, Malvina și Domnica, ele să stiți că vă așteaptă de câteva zeci de ani. Redpatrol.ro vă dă cheile lor.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button