Ai fost „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”? Povestea celebrului magazin din București

20 feb. 2023
26760 Afișari
Ai fost „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”? Povestea celebrului magazin din București
Ai fost „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”? Povestea celebrului magazin din București. Sursa foto: Historia

Numele magazinului „La Vulturul De Mare Cu Peștele în Ghiare” și cel al străzii pe care se afla, Bazaca, nu se mai află azi pe harta Bucureștiului dar amintirile au rămas vii pentru cei care au prins vremurile în care aici se găseau cele mai variate și mai frumoase pânzeturi (textile), însă ce a transformat magazinul într-unul emblematic pentru Capitală nu era pasiunea pentru textile a bucureștenilor, nici faptul că „Vulturul de mare” a ajuns la un moment dat să se întindă pe un teren cuprins între trei străzi, ci campania de publicitate prin care i-a cucerit pe locuitori și calitatea materialelor. Prin urmare, vă prezentăm povestea magazinului „La Vulturul de mare cu peștele în ghiare”.

Zona Centrului Vechi a reprezentat dintotdeauna inima Bucureștilor și a fost locul unde schimbările și modernizarea s-au aflat la ele acasă. Aici răsăreau mai mereu cele mai frumoase clădiri, apăreau străzi și orașul își schimba forma și creștea odată cu trecerea timpului. Desigur, este inevitabil ca unele nume de străzi să nu devină uitate în negura timpului, așa cum a fost cazul străzii Bazaca. Numele străzii Bazaca provine de la numele unui neamț, Bezaca (locuitorii i-au „stricat” numele) care a făcut parte din armata imperială rusească care a ajuns în Principate între anii 1806 și 1812. Acesta a construit în apropiere de Piața Unirii un han mare care se numea Hanul Bazaca.

Povestea magazinului bucureștean „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”

În clădirea hanului a funcționat apoi primul sediu al Agiei Bucureștiului (poliției) care a funcționat aici în jurul anilor 1830-1840. La 1878, aici avea să deschidă însă Th. Athanasiu un magazin de textile, denumit „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”, o denumire menită să „ia ochii” bucureștenilor – aici nu se vindeau nici pene de vulturi, nici solzi de pește, nici „ghiare”. Se vindeau însă pânzeturi de o mulțime de feluri, pentru toate buzunarele, magazinul devenind renumit în oraș. Numele a fost ales perfect parcă pentru că existau două alte scenarii: fie Athanasiu alegea un nume plictisitor și magazinul nu atrăgea atât de mulți clienți, fie se petrecea opusul și magazinul avea un nume prea neobișnuit și nu era luat în seamă de cei care căutau textile.

Totuși, trebuie menționat că la acea vreme numele… speciale erau la modă în București printre micile afaceri: „La Cămila de Aur”, „La trei chiftele”, „La trei ochi sub plapomă” sunt doar câteva exemple de nume pe care le purtau prăvăliile, bodegile și birturile din Capitală pe-atunci.

Reclamele magazinului „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”

După moartea tatălui său, afacerea a fost preluată de fiul fondatorului, Atanasie Th. Athanasiu și de asociații săi, care au construit pe baza clădită de cel care a fondat „Vulturul” și datorită căruia magazinul a crescut și a devenit popular în mare măsură prin alegerea unui nume inspirat. Astfel, aceștia au investit serios în publicitate, lucrând cu graficianul H. Furch pentru a lansa o serie de reclame între anii 1925 și 1935. Magazinul demarase o campanie de publicitate în adevăratul sens al cuvântului – cu foi volante, reclame pe cutiile de chibrituri, machete publicitare, anunțuri și afișe frumoase în publicațiile vremii. Astfel, era aproape sigur că cititorii se vor opri din citit și vor afla mai multe despre „La vulturul de mare cu peștele în ghiare”

Graficile erau deosebite și se făceau remarcate prin faptul că obiectul central nu era nici numele magazinului, nici vreo sintagmă, ci materialele ilustrate. Mai jos puteți observa un afiș cu o tânără japoneză purtând un chimono, învăluită în ramuri de cireș, a se observa numele magazinului și faptul că un metru de crepon japonez costă 39 lei.

place DSCF4855 JPG jpeg

Pe alte afișe se pot observa, spre exemplu, o corabie cu pânze mari și albe, fiind scris mesajul „Albituri de la 1878, marea specialitate a magazinului”, sau, de Sărbători, un Moș Crăciun care face cu ochiul și transmite cititoarelor :„Veniţi la noi, şi vă veţi convinge Doamnă, că în toate raioanele noastre puteţi găsi cele mai fermecătoare şi practice cadouri. Întotdeauna complect asortat cu ultimele noutăţi:Pânzeturi, chiffoane, stofe, mătăsuri, cretoane, perdele de reţea, storuri, covoare, preşuri, dantele, ciorapi, articole de mercerie etc. – într-un cuvânt tot ce pretinde gospodăria, reputaţia magazinului nostru este cea mai bună garanţie că, calităţile (sic!) şi preţurile sunt ne’ntrecute“.

Reclamele magazinului ilustrau oferta bogată de „La vulturul de mare cu peștele în ghiare” în limbajul franțuzit care caracteriza perioada interbelică: „flanelete călduroase“, „eponjuri“, „poplinuri şi zefiruri“, „percal“, „tissu anglais“, „rochiţe albe pentru tennis“, „americă, pânză vultur, olanduri, picheturi fine“, „crêpe de Chine, musulin princess, kascha de lână“.

„La vulturul de mare cu peștele în ghiare” se întindea pe un teren cuprins de trei străzi

La întinderea sa maximă de la prima adresă, „La vulturul de mare cu peștele în ghiare” se întindea pe un spațiu încadrat între străzile Bazaca 1, strada Carol 76-78-80-82 și strada Halelor 21, dovadă că era un magazin generos din punct de vedere al spațiului.

Zona Moșilor-Carol-Bazaca avea să fie demolată pentru a face loc sistematizării orașului care presupunea ca aici să se prelungească Bulevardul Colței. Magazinul se mută pe un teren din apropiere, unde se afla Piața Sf. Anton, însă proprietarii magazinului au căzut de acord cu municipalitatea ca schimbul de terenuri să se producă abia după ce se ridică noul sediu (fapt care avea să dureze 8 luni) pentru ca activitatea magazinului să nu fie oprită.

Planurile nu au mers însă după cum au dorit proprietarii afacerii, astfel că în final „La vulturul de mare cu peștele în ghiare” avea să se mute în clădirea cu cupolă de la intersecția străzii Barației cu Calea Moșilor, în imobilul denumit Casa Langhaus.

Once Upon A Time in Bucharest: La Vulturul De Mare Cu Peștele În Ghiare

Casa Langhaus este construită de arhitectul H. Clejan și este specială deoarece este prima clădire gândită drept magazin universal din București. Magazinul a prosperat în noul său sediu, iar clădirea a fost ferită de bombardamente și a funcționat până spre finalul anilor ’70, în ciuda naționalizării.

 

Imagine cu „La vulturul de mare cu peștele în ghiare” din 1994
Imagine cu „La vulturul de mare cu peștele în ghiare” din 1994
Cookies