Aerul din București: cantitatea de dioxid de azot, gazul rezultat din traficul rutier, date colectate în 15 decembrie

19 dec. 2022
312 Afișari
Aerul din București: cantitatea de dioxid de azot, gazul rezultat din traficul rutier, date colectate în 15 decembrie
Aerul din București: cantitatea de dioxid de azot, gazul rezultat din traficul rutier, date colectate în 15 decembrie. Studiul va dura un an/ Sursa FOTO: 2Celsius/Facebook

Începând din 15 decembrie, în București va fi măsurată cantitatea de dioxid de azot (NO2), gazul rezultat din traficul rutier, activităţile industriale şi producerea energiei electrice.

Patru asociații s-au reunit și au început măsurătorile ce se vor înregistra timp de un an cu ajutorul unor tuburi pasive, în 20 de locaţii din Bucureşti, incluzând şcoli, spitale, grădiniţe care sunt expuse traficului rutier.

Asociaţia 2Celsius, în parteneriat cu Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis şi AerLive.ro, precum şi cu sprijinul logistic Deutsche Umwelthilfe, o asociaţie neguvernamentală din Germania, au demarat o campanie de monitorizare a dioxidului de azot (NO2) în Bucureşti, transmite Agerpres.

 

Primele măsurători, primele îngrijorări. Data: 15 decembrie

Primele măsurători pentru NO2 şi particule ultrafine au avut loc pe 15 decembrie, iar rezultatele arată depăşiri ale valorilor la toate staţiile analizate. Astfel, la o staţie oficială, valoarea de NO2 era de 49 micrograme/mc, în condiţiile în care limita anuală este de 40 de micrograme/mc.

De asemenea, la staţia amplasată pe Bulevardul Nicolae Bălcescu din Capitală, valoarea medie de NO2 se situa la 69,9 micrograme/mc, la staţia de pe Bulevardul Corneliu Coposu era de 52,8 micrograme/mc, la cea de pe strada Ştirbei Vodă – de 74,6 micrograme/mc, iar la punctul de pe Calea Griviţei – de 60,2 micrograme/mc.

Conform propunerii Comisiei Europene din 2022, noua valoare-limită ce ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2030 este de 20 micrograme/mc, în timp ce recomandarea din 2021 a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii se situa la 10 micrograme/mc.

 

Ce spune Comisia Europeană despre aerul din București

NO2 este un gaz rezultat din traficul rutier, activităţile industriale şi producerea energiei electrice şi, în cantităţi ridicate, afectează sănătatea umană, provocând în special afecţiuni respiratorii.

În 2020, Comisia Europeană a demarat o procedură de infringement împotriva României pentru poluarea aerului, pentru nerespectarea valorilor-limită pentru dioxidul de azot în Bucureşti, Braşov, Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara, dar şi pentru faptul nu a luat măsuri corespunzătoare în a scurta cât mai mult posibil perioadele de depăşire.

Forul european a solicitat clarificări cu privire la monitorizarea corespunzătoare a concentraţiilor de dioxid de azot în Bucureşti şi introducerea unor măsuri concrete de reducere a poluării aerului în Planul Integrat pentru Calitatea Aerului. După ce acest document a fost suspendat în instanţă, nu a fost revizuit nici până în momentul de faţă, notează reprezentanţii 2Celsius.

Proiectul de măsurare a dioxidului de azot, derulat de Asociaţia 2Celsius, este finanţat de European Climate Foundation.

2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în anul 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european şi este membră a organizaţiilor internaţionale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe şi Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E).

Îți mai recomandăm să citești și:

Cookies