ARHIVA B365

Absorbţia fondurilor europene şi investiţiile de la Min. Transporturilor, la minimul ultimilor ani

Absorbtia fondurilor europene in primele cinci luni ale anului la Transporturi a fost una dezastruoasa, iar oficialii europeni privesc cu ingrijorare situatia si cu neincredere masurile autoritatilor menite sa salveze din fondurile europene care se vor pierde din decembrie 2015. In acelasi timp, investitiile in primele patru luni au scazut la minimul ultimilor ani, tragand in jos si lucrarile de infrastructura cu 27% – totul pentru ca guvernul sa limiteze deficitul bugetar la inceputul unui an dublu electoral. In plus, in aceste zile se creioneaza ultimele detalii privind MasterPlanul pe Transport, iar oficialii CE sunt ingrijorati de soarta autostrazii Sibiu-Pitesti, o autostrada pe care partea romana incearca sa o „transforme” din calcule intr-o investitie prea scumpa si greu de realizat, totul pentru a finanta si realiza alte autostrazi prin tara, scrie HotNews.ro.

Ritmul foarte scazut al absorbtiei fondurilor europene in acest inceput de an i-a ingrijorat si pe oficialii Comisiei Europene care au purtat, de curand, discutii la Bucuresti cu autoritatile din Transporturi, a relatat pentru HotNews.ro o sursa apropiata discutiilor.

Chiar daca nu exista riscul pierderii de fonduri pe anul acesta, reprezentantii Comisiei Europene s-au aratat ingrijorati fata de intreaga perioada financiara si sustin ca multe dintre proiecte vor avea o absorbtie mult mai mica decat cea planificata, a mai precizat pentru HotNews.ro sursa implicata in discutiile dintre reprezentantii Comisiei Europene si autoritatile romanesti.

Chiar daca autoritatile de la Bucuresti cauta masuri prin care sa contracareze riscul decomiterilor [n.r. fazarea proiectelor], oficialii europeni s-au aratat sceptici si nu au prea multe sperante in ceea ce priveste evitarea pierderilor fondurilor europene.

Mai mult, oficialii europeni au avertizat ca regulile nu vor mai fi schimbate pentru Romania in sensul unei prelungiri, iar proiectele din infrastructura vor trebui continuate pe fondurile din urmatorul exercitiu financiar 2014-2020, urmand ca fondurile de pana acum sa se piarda de tot.

Conform Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport (AMPOST) „pana la sfarsitul lunii mai a anului in curs, pentru proiectele finantate prin POST din Fondul European de Dezvoltare Regionala, a fost inregistrat un grad total de autorizare de 4,93%, iar pentru proiectele finantate prin Fondul de Coeziune, 3,89%”.

In cazul Autostrazilor si a Drumurilor Nationale, potrivit AMPOST, pe Fondurile de Coeziune au fost planificate in primele cinci luni ale anului circa 269 de milioane de lei, din care au fost autorizate doar 95,7 milioane de lei (adica circa 35,5% din totalul planificat).

In plus, in lunile februarie si martie, atunci cand au fost planificati peste 100 de milioane de lei, CNADNR nu a absorbit niciun leu, iar in luna mai a reusit sa absoarba mai putin de un sfert din cat era planificat.

Per total, din cat este planificat in 2014, CNADNR a reusit pana la finele lunii mai sa absoarba circa 8,53% din Fondurile de Coeziune.

Situatia nu este deloc mai fericita la CFR, chiar daca in singurele doua luni cu finantare europeana nerambursabila pe Fonduri de Coeziune planificate – aprilie si mai – gradul de absorbtie a fost de 53,94%, respectiv de 34,46%. In realitate, in total, pe intreaga suma planificata in 2014, in primele patru luni s-a reusit o absorbtie de doar 2,06%.

Pe fondurile de dezvoltare regionala FEDR, pana acum s-a reusit doar 1,94% din totalul planificat in 2014. In luna aprilie s-a reusit contraperformanta de a se absorbi doar 94 de mii de lei, adica 1,13% din cat era planificat. In luna mai s-a depasit, insa, planificarea si s-a inregistrat o absorbtie de circa 226%, insa nu compenseaza diferenta din luna anterioara.

Situatia tragica a absorbtiei fondurilor europene pe domeniul Transporturilor a fost recunoscuta, duminica, si de catre Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici. Acesta a admis ca absorbtia fondurilor europene pe primele cinci luni a fost sub asteptarile avute initial. Chiar si asa, Teodorovici s-a aratat optimist ca rata absrobtiei va mai creste pana la finalul anului.

Problema absorbtiei foarte scazute vine in contextul in care Romania se afla intr-o cursa contra cronometru pentru a pierde cat mai putine fonduri europene si, mai mult, sa nu fie nevoita chiar sa returneze o parte din bani pentru ca nu a putut finaliza unele proiecte la termen.

In plus, pana in 31 decembrie 2015, atunci cand este termenul de decomitere a fondurilor europene nerambursabile, Romania va trebuie sa absoarba 2,9 miliarde de euro, adica tot ce a ramas necheltuit pana acum daca nu doreste sa piarda banii definitiv.

Pentru a contracara riscul de decomitere, Transporturile conduse de Dan Sova au stabilit o strategie pentru absorbtia de fonduri europene pe toate tipurile de lucrari de infrastructura, strategii aprobate prin memorandumuri in Guvern.

Surse din sistem au declarat pentru HotNews.ro ca o explicatie partiala a slabelor rezultate financiare este ca multe contracte din fondurile europene au fost semnate cu foarte mare intarziere de catre actuala guvernare, iar lucrarile, aflate abia la inceput, nu au un ritm sustinut care sa duca la un decont substantial din fondurile europene alocate.

In plus, masurile menite sa sporeasca gradul de absorbtie in Transporturi au fost luate cu mare intarziere, desi riscul decomiterii fondurilor europene era cunoscut de catre autoritati inca de anii trecuti.

O alta explicatie indicata de sursele consultate de HotNews.ro a fost si reducerea puternica a investitiilor in primele luni ale anului, totul cu scopul ca Guvernul sa tina sub control deficitul bugetar in prima parte a acestui an dublu electoral.

Mai mult pe HotNews.ro.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button