LA MINE-N CARTIER

5 trucuri pentru a evita ţepele taximetriştilor

Potrivit unei hotărâri a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, tariful maxim care poate fi practicat în Capitală este de 3,5 lei pe kilometru. Cu toate astea, criza economică ce a condus la o lipsă acută de clienţi a făcut ca majoritatea taxiurilor să ceară 1,39 de lei pe kilometru. În aceste condiţii, taximetriştii cu preţuri mari au un dezavantaj în faţa celorlalţi si apeleaza la tot felul de tertipuri. De multe ori, aleg această cale şi cei cu tarifele „normale” pentru a-şi rotunji veniturile. Mulţi folosesc dispozitive speciale care măresc artificial numărul de kilometri parcurşi, alţii apelează la neatenţia clienţilor şi trec tarife greu de înţeles pe portieră sau alţii pur şi simplu circulă fără autorizaţie sau cu aparatele defecte şi se tocmesc la preţ. Iată de ce trebuie să ţineţi cont atunci când nu faceţi comandă telefonică şi luati un taxi de pe stradă:

5. Alegeţi cu grijă zona de unde luaţi taxiul

Majoritatea instituţiilor care reglementează domeniu taximetriei recomandă întotdeauna să faceţi comandă telefonică în prealabil. În cazul în care sunteţi grabiţi sau pur şi simplu aveţi probleme cu telefonul, trebuie să evitaţi să luaţi taxiuri din punctele de tranzit din Capitală, cum ar fi Gara de Nord, aeroporturile sau autogările.

Mai mult, noaptea, sunt de evitat taxiurile parcate în jurul cluburilor. “Există foarte multe reclamaţii venite din aceste zone”, explică pentru B365.ro, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protectia Consumatorilor, Constantin Cerbulescu. Asta pentru că, în multe cazuri, taximetristi stau la mica ciupeală şi profită de faptul că mulţi dintre noi sunt mai „distraţi” după o noapte petrecută în club. ”Profită de acest lucru(n.r. – taximetriştii) şi ori «uită» să pornească aparatul şi vă cer să vă întelegeti la preţ la destinaţie, ori aleg o rută mult mai lungă”, adaugă Cerbulescu.

4. Măsuraţi din ochi mărimea anvelopelor

Unul dintre cele mai folosite trucuri prin care taximetriştii vă pot încărca la preţ îl reprezintă schimbarea anvelopelor imediat după ce le-a fost calibrat aparatul de taxat. Este vorba despre aşa-numita constanta K ce se calculează şi în funcţie de diametrul roţilor maşinii. În cazul în care după calibrare taximetristul schimbă anvelopele cu unele mai subţiri, sau chiar jantele cu unele mai mici, circumferinţa scade, roata se învârte de mai multe ori iar aparatul înregistrează scriptic un kilometru pe o distanţă mult mai scurtă. „Mulţi practică această metodă cu toate că taximetrul a fost omologat cu un anumit tip de anvelopă. De aici şi creşterea fictivă a numărului de kilometri întregistrat de aparat”, explică la rândul său şeful Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei din Primaria Capitalei, Ion Dedu.

3. Uitaţi-vă de două ori la tariful şi autorizaţia de pe portieră

De multe ori, taximetriştii ţepari afişează tariful pe portiere într-o sintaxă inversată, de tipul ”lei 3,5” în loc de ”3,5 lei”, iar pluralul substantivului ”leu” este scris pe portieră cu majuscule, în aşa fel încât ”I”-ul din coadă să aducă cu cifra ”1”, astfel încât clienţii neatenţi să creadă că este vorba de un tarif de 1,35 de lei pe kilometru în locul celui real, de 3,5 lei. Tot la acest capitol, pentru a fi siguri că taximetristul este de bună crediţă, uitati-vă cu atenţie la placuţă autorizaţiei care trebuie să aibă însemnele Primăriei Generale. „Pentru a fi siguri că nu este taximetru pirat trebuie să ne asigurăm că pe placuţă este afişată perioada de valabilitatea a autorizaţiei. În acest moment, toate autorizaţiile date de primăria generală expiră pe 28.02.2015”, adaugă Ion Dedu. De altfel, tot pe portieră trebuie să existe şi numele şi numărul de telefon ale dispeceratului la care este arondat taximetristul.

2. Întrebaţi de la bun început dacă vi se poate elibera bonul fiscal

Absolut toate nemulţumirile dumneavoastră, care se pot transforma în reclamaţii, trebuie demonstrate în cele din urmă cu bonul fiscal. Făra acesta nu se poate lua nicio măsură împortriva taximetristului care v-a tras pe sfoară în timpul cursei, iar autorităţile competente nu-l pot nici măcar ancheta. “Este obligatoriu să existe acel bon fiscal. Este primul lucru de care aveţi nevoie atunci când la sediile comisariatelor noastre se depun reclamaţii”, mai spune şeful ANPC, Constantin Cerbulescu. Dacă taximetristul refuză să va dea bonul fiscal la final, chiar dacă atunci când v-aţi urcat v-a spus că vi-l poate elibera, singurul lucru pe care trebuie să-l faceţi este să sunaţi la poliţie.

1. Atenţie maximă la aparatul de taxat

Pentru a nu fi înşelaţi, trebuie să fiţi atenţi întotdeauna la afişajul aparatului de taxat, pentru a sesiza eventualele creşteri artificiale ale tarifului. Cea mai utilizată metodă prin care se fraudează aparatul este aşa-numita ”maimuţă”, un dispozitiv electronic prin care se măreşte în mod artificial preţul curselor. ”’Maimuţa’ este un dispozitiv electronic relativ simplu, care se cuplează în mod artizanal la instalaţia electrică a aparatului de taxat şi care, prin intermediul unui comutator, introduce impulsuri fictive în aparat. Dispozitivul este acţionat de şofer prin intermediul unui întrerupător care poate fi montat la orice comandă a maşinii: la schimbătorul de viteze, la maneta de semnalizare, la pedale, sub covoraşele de cauciuc, etc. Când acest întrerupător este utilizat, aparatul de taxat marchează impulsuri în plus şi măreşte în mod artificial preţul cursei. “Trebuie să fiţi atenţi întotdeauna la display. Dacă leii curg prea repede, înseamnă că şoferul acţionează în vreun fel acest dispozitiv. Dacă aţi constat acest lucru, cereţi să oprească şi să vă elibereze bonul fiscal. Numai în baza acestui document puteţi face reclamaţie ulterior”, mai spune preşedintele ANPC.

Cum facem reclamaţie

Clienţii care sesizează nereguli se pot adresa Poliţiei Rutiere, Corpului de Control al Primăriei sau Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatoriului. Astfel pentru a sesiza inspectorii Primariei Generale trebuie să apelaţi numărul 021.305.55.00, interior 1209 iar în cazul ANPC, pentru Bucureşti, este valabil numărul 021. 9660.

Cu toate că există trei înstituţii cu atribuţii în acest domeniu, în realitate, taximetriştii necinstiţi sunt mult mai greu de prins. Dacă cineva depune o reclamaţie în baza unor anomalii legate de aparatul de taxat, maşina respectivă este chemată pentru control, de regulă, la Poliţia Capitalei, însă şoferii au grijă ca între timp să-şi “aranjeze” taxiul pentru inspecţie.

Potrivit ANPC, în 2011, în primele 5 luni au fost depuse peste 300 de de reclamaţii numai în Bucuresti. Mai mult de jumătate au fost instrumentate de comisarii autorităţii care au dat 78 de sancţiuni. Amenzile au fost în cuantum de 61.000 de mii de lei.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button