15 bătrâne Dacii pornesc din București spre Brașov, la o extraordinară întâlnire de weekend. Lipsește doar cea mai aventuroasă Dacia, plecată cu vaporul la New York

16 iun. 2023
707 afișări
15 bătrâne Dacii pornesc din București spre Brașov, la o extraordinară întâlnire de weekend. Lipsește doar cea mai aventuroasă Dacia, plecată cu vaporul la New York
15 bătrâne Dacii pornesc din București spre Brașov, la o extraordinară întâlnire de weekend. Lipsește doar cea mai aventuroasă Dacia, plecată cu vaporul la New York | Foto credit: Eduard Pălăghiță, pagina de Facebook.

Toate drumurile duc la Brașov pentru peste 70 de Dacii din România, în acest weekend. Retromobil Club România, prin secția sa Dacia Clasic, ne invită la “Întâlnirea Națională Dacia Clasic” ce va avea loc în Piața Sfatului din Brașov sâmbătă, 17 iunie între orele 11.00 și 15.00. Mai jos, Interviu cu Ovidiu Măgureanu, pasionat colecționar de mașini istorice și președinte Dacia Clasic a Retromobil Club România.

Foto credit: Retromobil Club România.

Brașovul va deveni punctul de întâlnire al pasionaților de Dacii istorice, în Piața Sfatului fiind aș̦teptate să sosească peste 70 de automobile Dacia din toate colț̦urile țării, exemplare perfect restaurate și păstrate de către membrii Retromobil Club România. Va veni chiar și un român de la Viena, cu Dacia sa, model Break, fabricată în anul 1991. Întâlnirea Națională Dacia Clasic este organizată de secția Dacia Clasic a Retromobil Club România, care are drept scop salvarea cât mai multor automobile care au marcat istoria țării.

Foto credit: Retromobil Club România.

Vom putea admira celebrul model Dacia 1300, dar și exemplare foarte rare, în curs de restaurare

Bătrânele mașini, unele trecute de 50 de ani, au fost restaurate cu grijă de membrii Retromobil Club România, astfel că arată acum la fel de bine ca în tinerețe. Cele mai multe automobile prezentate vor fi Dacia 1300, model care a început să se fabrice în România din anul 1969. Berlina cu 4 uși, 54 de cai putere și tracțiune pe puntea față era printre cele mai moderne automobile ale Europei din vremea sa, fiind produsă la Mioveni până în anul 1981 și devenind un simbol al istoriei auto a țării și al copilăriei multora dintre noi. Dacia 1300, construită inițial sub licență pe Renault 12, era mașina întâlnită cel mai des pe șoselele țării înainte de Revoluție, iar pentru a o cumpăra, românii aș̦teptau la rând cu anii.

Dacia Sport a fost dotată inițial cu motorul standard de 54 de cai, apoi a primit motorul de 1400cmc de 65CP. În total s-au fabricat puț̦in peste 5.000 de exemplare.Foto credit: Dan Nedelea.
Foto credit: Retromobil Club România.

O vom vedea și pe rara și prețioasa “Sutica”, adică Dacia model 1100

La Brașov vor veni și două mașini Dacia 1100, model fabricat între anii 1968 și 1971. Dacia 1100 sau “sutica”, aș̦a cum îi spun pasionații, este destul de rară – în țara noastră̆ au fost produse numai 40.000 de astfel de mașini și multe dintre ele au ajuns la REMAT. Motorul de 1100 cmc produce 46CP și este montat în partea din spate, iar portbagajul se află în față. Dacia 1100 avea frâne cu disc la toate roțile, o caracteristică inovatoare pentru acea vreme.

Ovidiu Măgureanu, Președinte Dacia Clasic-Retromobil Club România.
Grecia. Una dintre Daciile lui Ovidiu Măgureanu. Foto credit: Ovidiu Măgureanu.
Îi încurajăm pe toți iubitorii de mașini clasice să restaureze Dacii. Este posibil și merită să facă asta”

B365.ro: Ce înseamnă titulatura dumneavoastră de “Președinte Dacia Clasic”. Ce înseamnă să fiți Președintele Daciilor salvate și restaurate din România?

Ovidiu Măgureanu: În principal caut să încurajez fenomenul acesta, le dau sfaturi celor care vin la mine cu tot felul de întrebări și mă implic în organizarea acestor evenimente, prin care promovăm istoria fenomenului automobilistic din România. Îi încurajăm pe toți iubitorii de mașini clasice să restureze Dacii, este posibil și merită să facă asta. Important este să ținem mereu flacăra aprinsă. Poate că la un moment dat, după 1989, am uitat de Dacii, poate că nu au mai însemnat nimic pentru noi, dar ele continuă să reprezinte amintirile noastre din copilărie. Văzându-le la alții, ne inspiră, ne dăm seama că putem și noi să le restaurăm.

Dacia Sport. Foto credit: Dan Nedelea.
Foto credit: Dacia Clasic, pagina de facebook.
Un membru Retromobil Club România și-a adus Dacia la New-York, unde locuiește. În America există cel puțin 7 Dacii, în perfectă stare de funcționare

B365.ro: Apropos de acest simbol istoric al țării noastre și al vieții noastre de dinainte de 1989, am văzut o imagine incredibilă cu o Dacie în New-York. Cine este acel domn extraordinar?

Ovidiu Măgureanu: Este un coleg de-al nostru de la Retromobil Club România, a plecat de mult timp în State. Și-a cumpărat o Dacie de la un alt coleg de-al nostru și a adus-o în New-York cu vaporul. Dar sunt mai multe, în State există cel puțin 6-7 Dacii care arată ca noi.

Imagine din timpul pandemiei de Covid-19, New-York. Eduard Pălăghiță locuieste la New-York si si-a adus Dacia de acasa, cu vaporul. Foto credit: Eduard Pălăghiță, pagina de Facebook.
Imagine din timpul pandemiei de Covid-19, New-York. Eduard Pălăghiță locuiește la New-York si si-a adus Dacia de acasa, cu vaporul. Foto credit: Eduard Pălăghiță, pagina de facebook.
Am salvat în jur de 500 de Dacii în toată țara. Nu aveam unde să le îngrămădim pe toate în Piața Sfatului, dar ele există, veți vedea peste 70 de exemplare”

B365.ro: Toate drumurile Daciilor din România duc la Brașov, în Piața Sfatului. La ce fel de sfat se întâlnesc bătrânele doamne, în anul 2023?

Ovidiu Măgureanu: Ele vin să vedem cât de frumoase sunt și au rămas. Vin să depene amintiri din trecut și, poate, cel mai important lucru pentru noi, colecționarii, este că vin ca să ne reunească. După 25 ani de Retromobil Club România am devenit prieteni, nu mai suntem doar colegi, și abia așteptăm să ne vedem ca să povestim ce-am mai făcut. Oamenii au început să conștientizeze valoarea lor, noi am salvat în jur de 500 de Dacii în toată țară. Nu puteam să facem un eveniment cu 500 de mașini, nu aveam unde să le îngrămădim în Piața Sfatului din Brașov, dar ele există.

„Dacia 1301 iese în evidență prin culoarea sa neagră, a fost singurul model de Dacie neagră din comunism”. Foto credit: Retromobil Club România.
La categoria mașini rare vom avea o Dacia „Papuc” care se află în stadiul de restaurare, se lucrează la ea de minimum 5 ani și încă nu este gata”

B365.ro: Ce exemplare foarte rare vin? Am înțeles că vine și o “sutică”, ce era “sutica”?

Ovidiu Măgureanu: Vor veni două Dacii 1100. Sutica este Dacia 1100, modelul asamblat la Colibași-Pitești înainte de Dacia 1300, fabricat între anii 1968-1971, de aceea este foarte rar. Este primul model de Dacie fabricat în România. Au fost fabricate mult mai puține decât Dacia 1300. Cele mai multe dintre cele care vin la Brașov vor fi Daciile 1300, pentru majoritatea românilor ea rămâne cea mai reprezentativă, ea ne stârnește admirația și amintirile. Din categoria mașini rare vom avea o Dacia care nu este încă gata, se află în stadiul de restaurare, se lucrează la ea de minimum 5 ani. Este primul model de Dacia „Papuc”, sunt mașini extrem de rare, cred că în România mai există doar una singură care este funcțională în momentul de față. Este o mașină care a fost restaurată de la zero și încă nu s-a terminat acest proces. Am insistat să vină la Brașov ca să vadă lumea și ce înseamnă un proces de restaurare complex.

B365.ro: Înțeleg că este foarte costisitor.

Ovidiu Măgureanu: Mai greu este să găsești oameni care să se ocupe de lucrare, până la urmă o restaurare, în adevăratul sens al cuvântului, este o operă de artă. Practic, creezi o mașină și îți trebuie foarte multă îndemânare și foarte mult timp, iar timpul se traduce în bani, ca să că poți să duci la bun sfârșit așa ceva și să iasă bine.

Dacia 1302 in curs de restaurare. Foto credit: Dan Becheanu.
Dacia 1302 in curs de restaurare. Foto credit: Dan Becheanu.
De la întâlnire nu putea lipsi un exemplar special: Dacia de culoare neagră a Securității

B365.ro: O să vină și Dacia model Standard, Lux și Super Lux, mașini folosite de membrii PCR și de Securitate?

Ovidiu Măgureanu: O să avem cel puțin o Dacia 1301, cea folosită de Securitate. S-ar putea să vină și o Dacie Lux. Dacia 1301 iese în evidență prin culoarea sa neagră, a fost singurul model de Dacie neagră din comunism. Toate Daciile sunt funcționale, noi ne bucurăm de ele cât ne permite traficul din ziua de astăzi. Anul acesta revenim în Brașov după o pauză de 6-7 ani, dar am fost cu ele și la Sighetu Marmației într-un an, am fost la Iași, Sibiu, Cluj, Constanța, anul trecut am fost la Reșița, adică ne-am plimbat cu ele prin toată țara.

Foto credit: Retromobil Club România.
dacia, retromobil, masina
Foto credit: Retromobil Club România.
Modele rare, mașini pe cale de dispariție, la marele sfat din Piața Sfatului
Bucureșteanul Dan Becheanu va veni la Brașov cu o Dacia „Papuc” 1302 în curs de restaurare, probabil singurul exemplar din acest model care a mai reușit să supraviețuiască. Automobilele de acest tip au fost produse în perioada 1975-1982 și aveau doar cu motor de 1300 cmc și 54CP. Sarcina utilă era de 550 kg. Unii posesori au înlocuit motorul de 1300 cmc cu unul mai mare de 1400 cmc, pentru un cuplu mai bun și pentru a putea face mai ușor față sarcinilor mai ridicate.
Dacia 1302, „Papuc”, in curs de restaurare. Foto credit: Dan Becheanu.

Daniel Giulescu va aduce o Dacia 10, una dintre denumirile date la export primei generații de ARO 10, un vehicul de teren de dimensiuni mici care folosea multe componente preluate de la Dacia 1300, iar mai târziu de la Dacia 1310. Printre elementele împrumutate de la Dacia se numără motorul, puntea față, tabloul de bord și numeroase accesorii interioare.

Daniel Giulescu va aduce o Dacia 10, una dintre denumirile date la export primei generații de ARO 10, un vehicul de teren de dimensiuni mici care folosea multe componente preluate de la Dacia 1300, iar mai târziu de la Dacia 1310. Foto credit: Dan Giulescu.
Daniel Giulescu va aduce o Dacia 10, una dintre denumirile date la export primei generații de ARO 10, un vehicul de teren de dimensiuni mici care folosea multe componente preluate de la Dacia 1300, iar mai târziu de la Dacia 1310.

La eveniment vor veni și câteva Dacii Sport, o variantă cu 2 uși a Daciei 1310, produsă după un prototip realizat chiar la Brașov. Modelul nu era asamblat în fabrica de la Pitești, ci într-un atelier din localitatea Ștefănești, județ̦ul Argeș̦, unde se efectuau multe operațiuni manuale asupra caroseriei. Dacia Sport a fost dotată inițial cu motorul standard de 54 de cai, apoi a primit motorul de 1400cmc de 65CP. În total s-au fabricat puț̦in peste 5.000 de exemplare.

Foto credit: Retromobil Club România.
DACIA CLASIC, secție Retromobil dedicată doar colecționarilor de Dacii

Secția Dacia Clasic a Retromobil Club România a fost înființață în 2012 și reunește proprietari ai modelelor 1100, 1300, 1310/1410, 1410 Sport, 500 “Lăstun” precum și ai modelor rare ca Dacia D6 Estafette, 1301, 1302 și 2000. Detalii pe Facebok Dacia Clasic, Retromobil Club România www.daciaclasic.ro. Evenimentul se bucură de sprijinul GRAWE, Dacia, Materom Automobile și Fan Courier.

 

 

Cookies